معمولاً مهمترين فاكتور در باصرفهسازي بهينه سازي، محتوا ميباشد. محتواي خوب علاوه بر جذب كردن بازديدكنندگان مستمر يا اين كه بدون واسطه، به محبوبيت و معرفي تارنما در سراسر اينترنت و كانالهاي اجتماعي و پيامرسانها منتهي مي شود سئو در مشهد ولي براي معرفي هر چه سريعخيس و باصرفهخيس، ميقدرت روي مهمترين فاكتور بعدي در seo يعني توليد Backlink متمركز شد. اين اصلي موجب بهبود تعداد اكران مطالب شما در صفحه ها جستوجو و همينطور بهبود جايگاه مطالب در صفحه هاي سرچ مي شود.
پيوند بيلدينگ يا اين كه مراحل بكپيوندسازي، نبايد به طور غيراصولي شكل بگيرد به دليل آنكه حتي ممكن ميباشد اثر منفي داشته باشد! درين نوشته ي علمي به اهميت بكپيوند و اصول ساختوساز بكپيوند اثر گذار و باصرفه ميپردازيم.
اهميت پيوند بيلدينگ
ميپنداريد چرا Wikipedia در گوگل سكوي خير و خوبي داراست؟
يكياز انگيزهها اين ميباشد كه لينك و پيوندها نقش مهمي در سكوبندي وبسايتها در صفحه هاي جستوجوي گوگل داراهستند و اينترنتتارنما ويكيپديا هم با وجود بيش تر از ۱۰ ميليون پيوند، سايتي ميباشد كه اكثري از تارنماهاي كوچك و وسيع به آن اشاره كردهاند.
لينك و پيوندها و اشاره به برندها، دو انگيزه اساسي مراجعهي عموم به يك اينترنتتارنما خاص ميباشد.
اهميت بكلينك و پيوند دراين ميباشد كه موجب اكران بيشتر وب سايت در حاصل جستوجو به ياري گوگل و ديگر موتورهاي سرچ ميشود. براي اطمينان از اينكه مخاطبين شما مي توانند صفحه ها وب سايت شمارا در نتيجه ها گوگل مشاهده نمايند و براي خريد فرآورده يا اين كه سرويس ها شما و يا اين كه اخذ داده ها مراجعه نمايند، ميبايست پيوندهاي قابل قبولي در تارنماهاي ديگر داشته باشيد.
اصطلاحات اساسي در خصوص بكپيوند
يكسري كلمه مهمي كه در پيوند بيلدينگ مرتباً به آن اشاره مي گردد و معنا هر كدام به طور ذيل ميباشد:
بكلينك و پيوند يا اين كه Backlink
لينك و پيوندهايي كه در وبسايت ديگري قرار گرفته و به صفحاتي از تارنما شما ارجاع مي دهند را معمولاً Backlink مي گويند. به اين ترتيب در شرايطيكه در سيارهي آيتي و در قالب يك رپورتاژ، تارنما يا اين كه اپليكيشني را معرفي فرماييد و لينكي به وبسايت خودتان بدهيد تا استفاده كننده مراجعه نمايد، از سيارهي آيتي يك بكلينك و پيوند اخذ كردهايد.
به بكپيوند گهگاه inbound link يا اين كه incoming link هم گفته ميگردد كه در معناي پيوند ورودي ميباشد.
اعتنا نماييد كه در اينترنتوب سايت Google Webmasters در قسمت Links to Your Site ليستي از دامينهايي كه به شما بكلينك و پيوند دادهاند، جان دار ميباشد و از واژه و كلمهي Backlink به كارگيري نميشود البته در اكثر اوقات ابزارهاي سئو، بهاين نوع لينك و پيوند، بكپيوند گفته ميگردد.
پيوندهاي داخلي يا اين كه Internal Links
لينك و پيوندهايي كه در وب سايت شما جان دار ميباشد و ورقهاي را به ديگري لينك ميدهد، لينك و پيوند داخلي گفته مي شود. گهگاه بدين پيوندهاWebsite Navigation نيز گفته مي گردد به دليل آن كه مخاطب را در مسيريابي در اينترنتتارنما شما امداد مينمايند.
به اين ترتيب مجموع پيوندهايي كه در نزديكي رديف مقاله ها سيارهي آيتي و همينطور ذيل مقاله ها يا اين كه در منو مشاهده مي كنيد، پيوندهاي داخليگفته ميشود.
پيوند بيلدينگ در قبال اخذ طبيعي لينك و پيوند
در حالتي كه پيوندهايي كه به تارنما شما داده ميشود به طور طبيعي و بوسيله بازديدكنندگان ساخته گردد، به طور اتوماتيك لينك و پيوند به دست آوردهايد. براي اين نوع اخذ پيوند، ميبايست محتواي خوب، قابلاعتماد، كيفيت بالا و موثر براي مخاطبين موردنظرتان ايجاد نمائيد.
طريق ديگر اخذ پيوند، توليد پيوند يا اين كه Link Building گفته مي شود كه با پرداخت هزينه، بكلينك و پيوندهايي براي شما ساخته ميشود. ولي ممكن ميباشد خودتان تحت عنوان رئيس و وبمستر، براي ساختوساز پيوندهاي طبيعي وقت صرف نمائيد و به گذر زمان مقطع اين فعاليت را انجام بدهيد. در وضعيت كلي لينك و پيوند بيلندينگ به سه شكل انجام مي گردد:
پست مهمان: در وب سايت و بلاگ ديگري مطلبي مينويسيد و به وب سايت خود پيوند ميدهيد يا اين كه به گويش فارسي، رپورتاژ اطلاع رساني و نوشتهعلمي منتشر مي كنيد.
تماس با ما: در تارنما ديگري لينكي براي معرفي طرق تماس قرار ميدهيد.
محتواي توليدشده: ممكن ميباشد بكپيوندها با به كارگيري از داده ها نخستين به طور خود كار و به همپا بخشي از محتوا ساختوساز شوند.
اشكال بكلينك و پيوند
اخذ بكپيوند طبيعي و با صرفه، چيزي وجود ندارد كه به طور تصادفي و سريع رخداد بيافتد. مي بايست كوشش و تجربهي خود را به عمل بگيريد و از نگاه كيفيت محتوا نيز منبع خير در عرصهي عملها خود باشيد. لينك و پيوندهاي طبيعي و اثرگذار گونه هاي مختلفي دارا هستند.
بكپيوند در عيب گيري و استدلالها
يك كدام از بكلينك و پيوندهاي توانمند و باصرفه، بكپيوند در محتوايي ميباشد كه به انتقاد و محاسبه مارك شما پرداخته ميباشد. لذا لينك و پيوند در مقالاتي از نوعبررسي متاع يا اين كه Product Review كه ميتواند نظارت سرويس ها و خدمتها نيز باشد، نقش مهمي در پيشرفت اينترنتوبسايت شما داراست.
انگيزه اينكه بخش اعظمي از كارشناسان رشتهاي بهينه سازي به نگارش مقالاتي از نوع بررسي و ارزيابي عشق و علاقهمند مي باشند اين ميباشد كهاين مقاله ها روي اشخاص متعددي اثر مي گذارند و در واقع علاوه بر اثر بدون واسطه روي گوگل، روي مخاطبين نيز اثرگذار بوده و ممكن ميباشد برخي از بازديدكنندگان به طور طبيعي پيوندهاي بيشتري به نوشتهي علميي موردبحث داده و بها آن را بيشتر و بيشتر نمايند.
لينك و پيوند بيلدينگ دستي
اين نوع پيوندها معمولاً در پروسه معرفي طرق تماس با شما و كسب و عمل اينترنتي شما ساخته مي شوند. در صورتيكه بخواهيد بخشي از محتوا يا اين كه يك كدام از صفحه ها وب سايت شما در گوگل مرتبهي بهتري پيدا نمايد، ميتوانيد با يكياز دو نحوه تحت در معناي طرق تماس بپردازيد:
معرفي فردي طرق تماس: دراين طريق مستقيماً با ديگر اينترنتوب سايتها، بلاگها، وبسايتهاي مفيد روي مخاطبين و نويسندگان رابطه برقرار كرده و كسب و عمل خود را معرفي مي كنيد. اين نحوه وقتگير و هزينهبر ميباشد.
معرفي اتوماتيك كسب و عمل اينترنتي شما: دراين شيوه يك قالب كلي و فراهم را براي مجموع نويسندگان و تارنماهاي ديگر ارسال مي كنيد. سازندگان بكلينك و پيوند كه با اين نحوه به بسطي كسب و شغل هاي اينترنتي مي پردازند معمولاً ليست طولاني از تارنماها و نشاني ايميلنويسندگان و وبمسترها داراهستند و تخت گاز شمارا به ديگر افراد معرفي مينمايند و اما هزينهي مجموع گرديده نيز كمتر ميباشد.
ساخت و ساز بكپيوند به طور فردي
ساخت و ساز بكلينك و پيوند به طور دستي و فردي هم معمولاً از لحاظ كيفيت و تأثيرگذاري در سطح بالايي قرار ندارد به دليل آنكه جستن وب سايتهاي كه ميقدرت در آن لينك و پيوند ساختوساز، روند وقتگيري ميباشد.
نكتهي ديدني اين ميباشد كه تا يك سري سال پيش كارشناسان و خدمتهاي با صرفهسازي سئو به شدت از اين شيوه براي گسترشي بكپيوندهاي تارنماها به كارگيري كردهاند و در فيض گوگل و ديگر موتورهاي جستوجو، نحوههايي براي شناسايي اين نوع بكلينك و پيوندها ابتكار عمل كردهاند تا اثر مثبتشان را كاهش دهند. حتي گوگل برخي اينترنتتارنماها كه تعداد بسيار متعددي پيوند از اين نوع داشته باشد را جريمه مينمايد.
معمولاً بكپيوندهاي دستي در يك كدام از گونه هاي محتواي ذيل قرار مي گيرد:
پيوند در نصيب ايده ها وبسايتهايي كه محدوديت در ارسال كامنت نيست.
مذاكرههاي مطبوعاتي كه پيوندهايي با كلمه و واژهي كليدي خاصي در آن وجود دارااست.
نشر پست در ديگر وب سايتها
پستهاي تبليغاتي و اطلاع رسانيها
اينفوگرافيها
پروفايل يوزرها
خريد يا اين كه تبادل لينك و پيوند
يكي از ديگر از گونه هاي بكپيوند، پيوندهايي ميباشد كه با پرداخت هزينه خريداري ميشود. ممكن ميباشد پولي به تارنما ديگري پرداخت فرماييد تا لينك و پيوند شمارا درج نمايد و يا اين كه ممكن ميباشد به مكان پرداخت هزينه، شما هم به تارنما ديگر لينك و پيوند بدهيد كه بهاين عمل تبادل لينك و پيوند گفته ميگردد. اين نوع لينك و پيوندسازي خطرناك ميباشد چراكه در راهنماي گوگل، مضر قلمداد شدهاست.
شايسته ترين نوع بكپيوند
مطمئناً شايسته ترين نوع پيوندهايي كه به وب سايت شما داده مي گردد، پيوندهايي ميباشد كه در تارنماهايي با ترافيك نسبتاً بالا جان دار ميباشد چراكه فقطً قرار به دست آوردن لينك و پيوند در وب سايتهاي ديگر خيلي مهم نيست بلكه قرار ميباشد برخي بازديدكنندگان و عشقمندان به حيطهي عملهاي شمارا به كسب و عمل اينترنتي شما سوق دهد.
محتواي ساخت گرديده به وسيله يوزرها، پتانسيل ارتقاء ترافيك و درجهي وبسايت شما در موتورهاي جستوجو را دارااست و طبعاً بكپيوند در چنين محتوايي، اثر بالايي دارااست.
در تارنماهاي مثل انجمنها يا اين كه تارنماهايي با زمينه پرسش و پاسخ و به اشتراكگذاري لينك و پيوندهاي اثر گذار مثل Quora يا اين كه Reddit، بكلينك و پيوندهاي خوب و مرتبطي قرار مي گيرد و قيمت بالايي دارااست.
كيفيت بكلينك و پيوند در قبال تعداد
مسأله اين ميباشد كه چندين پاره اي بكلينك و پيوند از تارنماهاي معتبرتر بهتر ميباشد يا اين كه تعداد متعددي بكپيوند از تارنماهايي با اعتبار معدود؟ كدام شرايط براي بهبود رنكينگ مطالب در گوگل و موتورهاي كاوش بهتر ميباشد؟
برخي كارشناسان معتقد ميباشند كه كيفيت بكپيوندها به مراتب اساسيخيس از تعدادشان ميباشد و برخي مخالف اين قضيه ميباشند.
در واقعيت جواب روشني براي اين مسأله نيست و كليه چيز به مورد و عرصهي رقابت كسب و عمل شما بستگي داراست. چنانچه آشنايي جامعي از حيطهي كسب و عمل اينترنتي خود نداريد، بهتر ميباشد جانب تعادل را رعايت فرمائيد و در ميان تعداد بيشتر و كيفيت برتر، موقعيت ميانه را بگيريد. مثلا چندين بكپيوند از وب سايتهاي با اعتبار بسيار بالا مثل ويكيپديا تنظيم فرماييد و ماندهي دارايي را براي خريداري كردن بكپيوند از وبسايتهاي ديگر تهيه و تنظيم نماييد.
متن لينك و پيوند يا اين كه Anchor Text هم اثر متعددي در كيفيت بكپيوندها دارااست. درصورتي كه متن لينك و پيوند را به صورت با صرفه گزينش فرمائيد، ممكن ميباشد در اوايل كاغذي ابتدايي سرچ، مطالب شما قرار بگيرد ولي در حالتي كه متن لينك و پيوند را غيربهينه و همواره به يك صورت تعيين فرماييد، كيفيت بكلينك و پيوندها و اثرگذاريشان كمتر مي شود.
دقت فرمائيد كه با صرفهسازي بيش تر از حد و به كارگيري از عبارات كليدي به صورت غيرطبيعي و شديد هم يك ادله منفي به حساب ميآيد. در واقع گوگل در مواجهه با اينترنتسايتي كه همواره بكپيوندهاي آن دربردارنده متن خاص و تكراري يا اين كه مملواز كلمه ها كليدي باشد، اثر بكلينك و پيوندها را كاهش ميدهد و حتي ممكن ميباشد جريمهي دستي يا اين كه Manual Action براي آن در حيث بگيرد. بد وجود ندارد در مراحل ساخت و ساز بكلينك و پيوند و بعداز آن، به نصيب Manual Actions ابزارهاي وبمستري گوگل نگاهي بياندازيد.